سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تمامی حقوق مادی ومعنوی این وبگاه محفوظ بوده و متعلق به وبسایت شهدای دستگردقداده می باشد وهرگونه کپی برداری ازمطالب تنها باذکرمنبع مجازمیباشد...
درباره ما

زمان همه چیز راکهنه می کند مگر خون شهید را...
سخنان مقام معظم رهبری
صفحات ما درسایت تبیان
فرم تماس
فرم تماس سایت شهدای دستگرد
مجموعه کلیپهای تصویری
لوگوهای ویژه
پرتال جامع فرهنگی اطلاع رسانی راسخون
نظر سنجی
آخرین مطالب
دسترسی سریع
سنگر معصومین سنگر فرماندهی سنگرمنکرات سنگر کلیپ های منتخب نمایشگاه کتاب و ملزومات فرهنگی
نویسندگان
نواهای سایت
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
حمایت از ما
شهدای دستگرد قداده

شهادت لاله ها را چیدنی کرد حدیث شهادت شنیدنی است یه صلوات بفرست اللهم صل علی محمدوآل محمد شهیدان زنده اند

وبسایت شهدای دستگرد
شهدای دستگرد قداده

 آموزه‌ها و پیام‌های‌ قیام‌ عاشورا
شخصیت‌ وعظمت‌ امام‌ حسین‌ (ع) همه‌ جا را فراگرفته‌ است‌. تمام‌ انسان‌های‌بیدار از فداکاری‌ و گذشت‌ و جوان‌ مردی‌ امام‌ حسین‌ (ع) در راه‌ احیای‌ دین‌، حق‌ و عدالت‌ وریشه‌ کن‌ کردن‌ باطل‌ و ظلم‌ سخن‌ می‌گویند، هر کس‌ با زبانی‌ از این‌ امام‌ بزرگ‌ و پیروز درهر عصری‌ به‌ بزرگی‌ یاد می‌کند.
خاطرة‌ جان‌ گداز و بسیار آموزندة‌ عاشورا بزرگ‌ترین‌ فداکاری‌ها را به‌ بشرمی‌آموزد. قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) منبع‌ الهام‌ بخش‌، برای‌ به‌ ثمر رساندن‌ حق‌ و عدالت‌ بود.آن‌ چنان‌ همت‌ امام‌ بلند بود که‌ برای‌ اعتلای‌ کلمه‌ حق‌ از همه‌ چیز خود گذشت‌. چنانچه‌برای‌ نجات‌ اسلام‌ از طوفان‌های‌ بنی‌ امیّه‌ و طرفداران‌ آنها به‌ جهانیان‌ فرمود: «آگاه‌ باشید(ابن‌ زیاد) مرا، میان‌ کشته‌ شدن‌ و ذلت‌ مخیّر ساخته‌، ولی‌ ذلّت‌ و خواری‌ از ساحت‌ ما دوراست‌. نه‌ خدا ذلّت‌ را برای‌ ما می‌پسندد و نه‌ پیامبرش‌ و نه‌ مردان‌ با ایمان‌ دنیا، و نه‌ آن‌دامن‌ پاکی‌ که‌ مرا پرورش‌ داده‌ و نه‌ آن‌ روح‌ با مناعتی‌ که‌ من‌ دارم‌، من‌ هرگز اطاعت‌ مردم‌پست‌ را بر کشته‌ شدن‌ با شرافت‌ ترجیح‌ نمی‌دهم‌.»
عظمت‌ روح‌ و همت‌ مردانه‌ و نظر بلند و فداکاری‌ بی‌ دریغ‌ و جانبازی‌ بزرگ‌ امام‌ رانمی‌توان‌ به‌ قلم‌ آورد و بیان‌ کرد، مگر پشه‌ای‌ می‌تواند خورشید را توصیف‌ کند؟ ولی‌ از آن‌جا که‌ طبق‌ روایتی‌ پیامبر فرمودند: «اءن‌ لقتل‌ الحسین‌ حرارة‌ فی‌ قلوب‌ المؤمنین‌ لا یبردابداً؛ همانا قتل‌ حسین‌ حرارتی‌ در قلوب‌ مؤمنین‌ ایجاد کرده‌ که‌ هرگز سرد و خاموش‌نمی‌شود.»
مردم‌ با بیان‌ تاریخ‌ بشر هرگز نام‌ و یاد امام‌ حسین‌ (ع) را فراموش‌ نخواهند کرد درعصری‌ که‌ باطل‌ پرستان‌ و غول‌های‌ مادیّت‌ می‌خواهند نام‌ امام‌ حسین‌ (ع) را از زبان‌ها ویادها بیندازند سخت‌ در اشتباه‌اند و به‌ قول‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ این‌ خواب‌ خرگوشی‌ است‌هرگز تعبیر نخواهد شد و این‌ آیه‌ تداعی‌ می‌کند که‌ ( یُریدون‌ لیطفئوا نور اللّ""""ه‌ بأفواههم‌ واللّ""""ه‌ متم‌ّ نوره‌ و لو کره‌ الکافرون‌ ) .


1) اهداف‌ قیام‌ عاشورا
در مورد هدف‌ قیام‌ امام‌ حسین‌ (ع) عقاید مختلفی‌ است‌، نظریه‌ پردازان‌ به‌ گونه‌هایی‌ مختلف‌ هدف‌ امام‌ (ع) را تبیین‌ کرده‌اند: گاهی‌ حرکت‌ امام‌ (ع) برنامه‌ای‌ معنوی‌می‌شود که‌ از جانب‌ خداوند طراحی‌ شده‌ که‌ امام‌ (ع) مجری‌ آن‌ بوده‌ و قدم‌ به‌ قدم‌ کارهایی‌را که‌ از جانب‌ خداوند متعال‌ مأموریت‌ داشته‌ انجام‌ می‌داده‌ است‌؛ عدّه‌ای‌ هدف‌ امام‌ را امربه‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر معرفی‌ کرده‌اند، چنان‌ که‌ عده‌ای‌ هدف‌ را مبارزه‌ با حکومت‌ وقت‌دانسته‌اند و برخی‌ نیز قیام‌ کربلا را به‌ منظور برپایی‌ حکومت‌ تبیین‌ کرده‌اند.

اگر اهداف‌ و عوامل‌ را یک‌ جا بررسی‌ کنیم‌، درخواهیم‌ یافت‌ اکثر کسانی‌ که‌ اهداف‌مختلف‌ را برای‌ حرکت‌ امام‌ حسین‌ (ع) بیان‌ کرده‌اند به‌ کلمات‌ آن‌ حضرت‌ استناد کرده‌ وهر یک‌ به‌ بخشی‌ از کلمات‌ تمسّک‌ کرده‌ و مطالب‌ دیگر را نادیده‌ گرفته‌اند.

وظیفه‌ شرعی‌ و تکلیف‌ الهی‌ و احساس‌ مسئولیت‌

این‌ مطلبی‌ است‌ که‌ دلیل‌ آن‌ در سخنان‌ خود آن‌ حضرت‌ و پدر و جدّ بزرگوارشان‌ وبلکه‌ در آیات‌ کریمة‌ قرآنی‌ هم‌ به‌ وضوح‌ دیده‌ می‌شود؛ مانند آیه‌ای‌ که‌ می‌فرماید:

( و لا تعاونوا علی‌ اءلائم‌ و العدوان‌ ) ، معاونت‌ بر گناه‌ و دشمنی‌ نکنید.

بر هیچ‌ کس‌ پوشیده‌ نیست‌ که‌ بیعت‌ امام‌ با حکومت‌ یزید بزرگ‌ترین‌ کمک‌ ومعاونت‌ بر گناه‌ بود.

و یا وصیّت‌ معروف‌ امیرالمؤمنین‌ (ع) به‌ فرزندان‌ خود و به‌ همة‌ شیعیان‌ و به‌خصوص‌ به‌ حسنین‌ 8 که‌ می‌فرماید: «و کونا للظالم‌ خصماً و للمظلوم‌ عوناً؛ باشید برای‌ستم‌ کار دشمن‌ و بر مظلومان‌ یاور.»

و یا در سخنان‌ حضرت‌ سیدالشهدا این‌ انگیزه‌ و هدف‌، یعنی‌ عمل‌ به‌ وظیفة‌شرعی‌ انسجام‌ و تکلیف‌ الهی‌، به‌ خوبی‌ به‌ چشم‌ می‌خورد. آن‌ جا که‌ وقتی‌ نامه‌ای‌ به‌بزرگان‌ بصره‌ می‌نویسد و علت‌ نهضت‌ و قیام‌ و دعوت‌ الهی‌ خود را ذکر می‌کند، می‌نویسد:«و أنا أدعوکم‌ اءلی‌ کتاب‌ اللّ""""ه‌ و سنّة‌ نبیّه‌ (ص) فاءن‌ السُنّة‌َ قد اُمیتَت‌ْ و اءن‌ البدعة‌ قد أحییَت‌؛ ومن‌ شما را به‌ کتاب‌ و سنت‌ رسول‌ خدا دعوت‌ می‌کنم‌ که‌ براستی‌ سنّت‌ مرده‌ و بدعت‌ زنده‌شده‌ است‌.»

2) جایگاه‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر در قیام‌ عاشورا

زمانی‌ که‌ برادر آن‌ حضرت‌ محمد بن‌ حنفیه‌ در مدینه‌ به‌ ایشان‌ پیشنهاد کرد که‌ ازسفر منصرف‌ شود، امام‌ (ع) نپذیرفت‌ و وصیتنامه‌ای‌ نوشت‌: «و اءنی‌ لم‌ أخرج‌ أشراً و لابطراًو لامفسداً و لاظلماً و اءنّما خرجت‌ُ لطلب‌ اءلاصلاح‌ فی‌ امّة‌ جدّی‌، اُرید أن‌ آمر بالمعروف‌ وأنهی‌ عن‌ المنکر و أسیر بسیرة‌ جدّی‌ و أبی‌ علی‌ بن‌ ابیطالب‌؛ من‌ جهت‌ خودخواهی‌ وگردن‌ کشی‌ و فتنه‌ انگیزی‌ و ستم‌ گری‌ خارج‌ نشدم‌ بلکه‌ به‌ قصد اصلاح‌ امت‌ جدم‌ خروج‌کردم‌. می‌خواهم‌ امر به‌ معروف‌ و از منکر نهی‌ کنم‌ و بر سیرة‌ جدّم‌ و پدرم‌ علی‌ بن‌ ابی‌طالب‌ رفتار کنم‌.»

امام‌ حسین‌ احساس‌ می‌کرد که‌ به‌ وسیلة‌ حاکمیت‌ معاویه‌ و سپس‌ یزید و حتّی‌قبل‌ از آن‌ دو اعمالی‌ در میان‌ مردم‌ رواج‌ پیدا کرده‌ که‌ غیر از سیرة‌ پیغمبر (ص) و سیرة‌ علی‌بن‌ ابی‌ طالب‌ است‌. از این‌ جهت‌، امام‌ (ع) اصلاح‌ را ضروری‌ دید و آن‌ اصلاح‌ احیای‌ سیرة‌پدر و جدّشان‌ از طریق‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر بوده‌ است‌؛ یعنی‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌از منکر وسیلة‌ این‌ احیاگری‌ است‌ نه‌ آن‌ که‌ خود هدف‌ باشند.

امام‌ حسین‌ (ع) وقتی‌ از مکه‌ به‌ قصد کوفه‌ حرکت‌ کرد. در بین‌ راه‌ به‌ فرزدق‌ برخورد.امام‌ (ع) اوضاع‌ عراق‌ را پرسید، او جواب‌ داد که‌ دل‌های‌ مردم‌ با شما ولی‌ شمشیرهایشان‌بر ضدّ شماست‌. امام‌ (ع) دربارة‌ انگیزة‌ سفر خود فرمودند: «اءن‌ هؤلاء قوم‌ لزموا طاعة‌الشیطان‌ و ترکوا طاعة‌ الرحمن‌ و أظهروا الفساد فی‌ الارض‌ و أبطلوا الحدود و شریط‌الخور و استأثروا فی‌ أموال‌ الفقراء و المساکین‌، أنا أوّل‌ من‌ قام‌ بنصرة‌ دین‌ الله‌ و اءعزازشرعة‌ و الجهاد فی‌ سبیله‌ لتکون‌ کلمة‌ اللّ""""ه‌ هی‌ العلیا ؛ اینان‌ جماعتی‌ هستند که‌ ازشیطان‌ اطاعت‌ کرده‌ و اطاعت‌ رحمان‌ را ترک‌ کرده‌اند. آنان‌ فساد را ظاهر و حدود الهی‌ راباطل‌ کرده‌اند، شراب‌ می‌نوشند و در اموال‌ فقرا و مساکین‌ طبق‌ میل‌ خود رفتار می‌کنند.من‌ از همه‌ برای‌ یاری‌ دین‌ خداوند و عزیز گرداندن‌ شرع‌ و جهاد در راه‌ خدا سزاوارترم‌ تااینکه‌ کلمة‌ اللّه‌ اعتلا یابد».

از این‌ سخنان‌ معلوم‌ می‌شود که‌ این‌ عوامل‌ سبب‌ شد که‌ امام‌ حسین‌ (ع) خود رابرای‌ قیام‌ از دیگران‌ ارجح‌ بداند، زیرا نوادة‌ پیامبر (ص) و امام‌ مسلمانان‌ است‌ و در مقابل‌انحرافات‌ نمی‌تواند ساکت‌ باشد.

و به‌ قول‌ شهید مطهری‌ که‌ دربارة‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر می‌گوید: «امر به‌معروف‌ و نهی‌ از منکر می‌گوید: امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر یگانه‌ اصلی‌ است‌ که‌ ضامن‌بقای‌ اسلام‌ است‌ به‌ اصطلاح‌ علت‌ مبقیه‌ است‌. اصلاً اگر این‌ اصل‌ نباشد اصلاحی‌نیست‌. حسین‌ بن‌ علی‌ (ع) در راه‌ امر به‌ معروف‌ و نهی‌ از منکر یعنی‌ در راه‌ اساسی‌ترین‌اصلی‌ که‌ ضامن‌ بقای‌ اجتماع‌ اصلاحی‌ است‌ کشته‌ شد. و در راه‌ آن‌ اصلی‌ که‌ اگر نباشددنبالش‌ متلاشی‌ شدن‌ است‌، دنبالش‌ تفرّق‌ است‌، دنبالش‌ تفکیک‌ و از میان‌ رفتن‌ وگندیدن‌ پیکر اجتماع‌ است‌. بله‌ این‌ اصل‌ این‌ مقدار ارزش‌ دارد.

3) امام‌ و الگوی‌ مبارزه‌ با ظلم‌

در میان‌ حوادث‌ تاریخ‌ عاشورا و شهدای‌ کربلا از ویژگی‌ خاصّی‌ برخوردارند وصفحه‌ صفحة‌ این‌ حماسة‌ ماندگار، تک‌ تک‌ حماسه‌ آفرینان‌ عاشورا، الگوی‌ انسان‌های‌حق‌ طلب‌ و ظلم‌ ستیز بوده‌ و خواهد بود، هم‌ چنان‌ که‌ اهل‌ بیت‌ به‌ صورت‌ عام‌تر در زندگی‌و مرگ‌، در اخلاق‌ و جهاد، در کمالات‌ انسانی‌ و چگونه‌ زیستن‌ و چگونه‌ مردن‌، برای‌ ما سرمشقند، از خواسته‌های‌ ماست‌ که‌ حیات‌ و ممات‌ ما چون‌ زندگی‌ و مرگ‌ محمّد و آل‌ محمّدباشد؛ همان‌ جمله‌ که‌ در زیارت‌ عاشورا ست‌: «اللهم‌ اجعل‌ محیای‌ محیا محمّد و آل‌ محمّدو مماتی‌ ممات‌ محمد و آل‌ محمد» امام‌ حسین‌ (ع) هم‌ حرکت‌ خویش‌ در مبارزه‌ باطاغوت‌ زمان‌ خویش‌، برای‌ مردم‌ الگو می‌داند و می‌فرماید: «فلکم‌ فی‌ّ اسوة‌» در تاریخ‌اسلام‌ نیز، بسیاری‌ از قیام‌های‌ ضد ستم‌ و نهضت‌های‌ آزادی‌ بخش‌، با الهام‌ از حرکت‌عزّت‌ آفرین‌ عاشورا شکل‌ گرفته‌ و به‌ ثمر رسیده‌ است‌ حتی‌ مبارزه‌های‌ استقلال‌ طلبانة‌هند به‌ رهبری‌ مهاتماگاندی‌، ثمرة‌ این‌ الگوگیری‌ بود هم‌ چنان‌ که‌ خود گاندی‌ گفته‌ است‌:«من‌ زندگی‌ امام‌ حسین‌ (ع) را به‌ دقت‌ خوانده‌ام‌ و توجه‌ به‌ صفحات‌ کربلا نموده‌ام‌ و بر من‌روشن‌ شده‌ است‌ که‌ اگر هندوستان‌ بخواهد یک‌ کشور پیروز گردد، بایستی‌ از قیام‌حسین‌ (ع) الگو گیرد.»

قائد اعظم‌ پاکستان‌ محمدعلی‌ جناح‌ نیز گفته‌ است‌: «هیچ‌ نمونه‌ای‌ از شجاعت‌،بهتر از آن‌ که‌ امام‌ حسین‌ (ع) از لحاظ‌ فداکاری‌ و تهوّر نشان‌ داد، در عالم‌ پیدا نمی‌شود. به‌عقیدة‌ من‌ تمام‌ مسلمین‌ باید از سرمشق‌ این‌ شهیدی‌ که‌ خود را در سرزمین‌ عراق‌ قربانی‌کرد، پیروی‌ نمایند» از عاشورا، حتی‌ در زمینة‌ تاکتیک‌ها و کیفیت‌ مبارزه‌ و سازماندهی‌نیروها و خط‌ و مشی‌ مبارزه‌ و بسیاری‌ از موضوعات‌ دیگر هم‌ می‌توان‌، الهام‌ گرفت‌.

در این‌ زمینه‌، امام‌ خمینی‌ 1 چنین‌ می‌فرماید: «حضرت‌ سیدالشهدا (ع) از کارخودش‌ به‌ ما تعلیم‌ کرد که‌ در میدان‌ وضع‌ باید چه‌ جور باشد و در خارج‌ میدان‌ وضع‌ چه‌جور باشد و باید آن‌ هایی‌ که‌ اهل‌ مبارزة‌ مسلحانه‌ هستند چه‌ جور مبارزه‌ کنند و بایدآن‌هایی‌ که‌ در پشت‌ جبهه‌ هستند چه‌ طور تبلیغ‌ کنند. کیفیت‌ مبارزه‌ را، کیفیت‌ این‌ که‌مبارزه‌ بین‌ یک‌ جمعیت‌ کم‌ یا جمعیت‌ زیاد باید چطور باشد، کیفیت‌ این‌ که‌ قیام‌ در مقابل‌یک‌ حکومت‌ قلدری‌ که‌ همه‌ جا را در دست‌ دارد، با یک‌ عدّة‌ معدود، باید چه‌ طور باشد.این‌ها چیزهایی‌ است‌ که‌ حضرت‌ سیدالشهدا به‌ ملت‌ ما آموخته‌ است‌.»

4) رمز جاودانگی‌ حماسة‌ عاشورا

یکی‌ از اعجازهای‌ حادثه‌ کربلا، زنده‌ ماندن‌ آن‌ است‌ و هرچه‌ از زمان‌ آن‌ می‌گذرد،تازه‌تر و شفّاف‌تر می‌گردد و قلوب‌ انسان‌ها را به‌ خود معطوف‌ می‌سازد. رسول‌ خدا (ص) می‌فرماید: «اءن‌ّ لِقتل‌ الحسین‌ حرارة‌ فی‌ قلب‌ المؤمنین‌ لاتبرد أبداً؛ برای‌ شهادت‌امام‌حسین‌ (ع) حرارت‌ و گرمایی‌ در دل‌های‌ مؤمنان‌ است‌ که‌ هرگز سرد و خاموش‌نمی‌شود.» بنی‌ امیه‌ از طرح‌ واقعة‌ کربلا، اندیشه‌ای‌ جز براندازی‌ و ریشه‌ کن‌ کردن‌ شجرة‌طیّبه‌ مطهّر رسول‌ الله‌ (ص) در قالب‌ شهادت‌ آفرین‌ فرزند پیامبر اکرم‌ (ص) و پنجمین‌ اهل‌کساء نداشتند. آنان‌ در این‌ واقعه‌، از هر جنایتی‌ فروگذار نبودند؛ مانند شهادت‌ طفل‌شیرخوار و یا تاختن‌ با اسب‌ها بر پیکر مطهر آنان‌ و یا تخریب‌ بارگاه‌ آن‌ معصوم‌ مظلوم‌ ویا هتک‌ حرمت‌های‌ دیگر اما پس‌ از گذشت‌ چهارده‌ قرن‌ هنوز همان‌ طراوت‌ و شکوه‌ وجلال‌ را داشته‌ و هر روز بر عظمت‌ آن‌ افزوده‌ می‌گردد.

اینک‌ می‌بینیم‌ که‌ نه‌ تنها امام‌ حسین‌ (ع) و یارانش‌ مورد تکریم‌ و احترام‌ شیعیان‌جهان‌ است‌ که‌ جایگاه‌ ویژه‌ای‌ در قلوب‌ دیگر ادیان‌ آسمانی‌ قرار دارد و بسیاری‌ از پیروان‌آیین‌های‌ غیر اسلامی‌ نه‌ تنها به‌ آنان‌ احترام‌ قائلند بلکه‌ برای‌ گشایش‌ مشکلات‌ خود به‌آنان‌ تمسّک‌ می‌جویند و نذری‌ می‌دهند.

به‌ نظر می‌رسد رمز جاودانگی‌ این‌ واقعة‌ الهی‌ این‌ است‌ که‌ اوّلاً اهداف‌ عالیه‌حضرت‌ و ثانیاً الهی‌ بودن‌ این‌ حرکت‌ است‌ چنان‌ که‌ گفته‌ شده‌، با یکی‌ بساز بر همه‌ درتمام‌ دوران‌ بناز.

5) جلوه‌های‌ اخلاقی‌ و تربیتی‌ در قیام‌ عاشورا

الف‌) زهد وعبادت‌ امام‌: امام‌ حسین‌ (ع) چنان‌ زاهد و با ایمان‌ بود که‌ کسی‌ را یارای‌برابری‌ با ایشان‌ نبود. امام‌ به‌ دنیا و مافیها بی‌ علاقه‌ و مشتاق‌ لِقای‌ پروردگار خود بود. درراه‌ اعتلای‌ دین‌ نه‌ تنها هرگونه‌ مصائب‌ و آلام‌ را تحمل‌ می‌نمود، بلکه‌ با کمال‌ عشق‌ زبان‌به‌ شکرگزاری‌ می‌گشود. آن‌ حضرت‌ برای‌ حفظ‌ احترام‌ کعبه‌ از مکه‌ خارج‌ شد تا مباداخونش‌ در حرم‌ ریخته‌ شود و حرمت‌ بیت‌ الله‌ الحرام‌ از بین‌ برود، و یا شب‌ عاشورا که‌ مهلت‌گرفت‌ تا شب‌ را به‌ نماز و تلاوت‌ قرآن‌ به‌ سر برد، حتی‌ در ظهر عاشورا نیز آخرین‌ نماز خودرا در برابر تیراندازان‌ دشمن‌ در حالی‌ که‌ از پیکر مبارکش‌ خون‌ می‌چکید به‌ جا آورد.

طبری‌ از عبداللّ""""ه‌ بن‌ زبیر نقل‌ می‌کند که‌ هم‌ چون‌ شهادت‌ آن‌ حضرت‌ را شنید،گفت‌: «به‌ خدا سوگند، مردی‌ را کشتند که‌ قیامش‌ در شب‌ طولانی‌ و روزه‌اش‌ در روز بسیاربود.»

ب‌) صبر و شکیبایی‌: صبر و شکیبایی‌، یا در برابر مصیبت‌ و گرفتاری‌ است‌ یا برای‌پذیرفتن‌ مشقات‌ ناشی‌ از طاعات‌ و عبادات‌ است‌ و یا برای‌ جلوگیری‌ از هواهای‌ نفسانی‌ وشهوات‌ حیوانی‌ بر اثر ترک‌ معصیت‌ است‌. تاریخ‌ هیچ‌ شخصیتی‌ را هم‌ چون‌امام‌حسین‌ (ع) به‌ خود ندیده‌ است‌ که‌ در برابر مصائب‌ و مشکلات‌ چون‌ کوهی‌ استوارپابرجا ایستاده‌ باشد. تجسّم‌ آخرین‌ وداع‌ امام‌ با اهل‌ بیت‌ خود که‌ تنی‌ چند از زنان‌ داغ‌دیده‌ و اطفال‌ خردسال‌ به‌ دورش‌ جمع‌ شده‌ بودند، قلب‌ هر شخص‌ را جریحه‌ دار می‌کند ودر همین‌ وداع‌ بود که‌ دخترش‌ گفت‌: «ای‌ پدر حالا که‌ خود را تسلیم‌ مرگ‌ کرده‌ای‌، پس‌ مارا به‌ مدینه‌ بفرست‌.» امام‌ در جواب‌ فرمود: «هیهات‌ دخترم‌ از این‌ تمنا درگذر و صبورباش‌.»

چه‌ صبری‌ از این‌ بالاتر که‌ طفل‌ شیرخوارش‌ را برای‌ طلب‌ جرعة‌ آب‌ می‌آورد و درمقابل‌ با تیر زهرآگین‌ پاسخ‌ می‌دهند و کودک‌ را در آغوش‌ پدر به‌ شهادت‌ می‌رسانند وامام‌ (ع) صبر و شکیبایی‌ را از دست‌ نمی‌دهد و با کمال‌ متانت‌ و بردباری‌ به‌ مأموریت‌مقدس‌ خود ادامه‌ می‌دهد، از این‌ رو باید گفت‌: «و لقد اعجبت‌ من‌ صبرک‌ ملائکة‌السماء.»

ج‌) رضا به‌ قضای‌ الهی‌ و صفات‌ دیگری‌ که‌ در این‌ قلم‌ یارای‌ رفتن‌ در این‌ بحرنیست‌ و باید از خود ائمه‌ شنید که‌ امام‌ حسین‌ (ع) کیست‌ و چه‌ کرد، قیام‌ عاشورا جلوه‌ گاه‌مکارم‌ اخلاق‌ و مدرسه‌ و دانشگاه‌ تربیت‌ روح‌ و نفس‌ بود.

6) عزت‌ و افتخار حسینی‌ در حماسة‌ کربلا

در سورة‌ منافقون‌ آمده‌ است‌: «خداوند عزیز است‌ و عزّت‌ را برای‌ خود و پیامبران‌ وصاحبان‌ ایمان‌ قرار داده‌ است‌.» صبح‌ عاشورا در طلیعة‌ نبرد امام‌ ضمن‌ سخنانی‌ فرمود:«به‌ خدا، قسم‌! آنچه‌ را از من‌ می‌خواهند (یعنی‌ تسلیم‌ شدن‌) نخواهم‌ پذیرفت‌، تا این‌ که‌خدا را آغشته‌ به‌ خون‌ خود دیدار کنم‌». در خطابة‌ پر شور دیگری‌ در کربلا، خطاب‌ به‌ سپاه‌کوفه‌ در ردّ درخواست‌ ابن‌ زیاد مبنی‌ بر تسلیم‌ شدن‌ و بیعت‌ فرمود: «ابن‌ زیاد مرا میان‌کشته‌ شدن‌ و ذلّت‌ مخیّر قرار داده‌، هیهات‌ که‌ من‌ جانب‌ ذلّت‌ را بگیرم‌. این‌ را خدا و رسول‌و دامان‌های‌ پاک‌ عترت‌ و جان‌های‌ غیرت‌مند و با عزّت‌ نمی‌پذیرند. هرگز اطاعت‌ فرومایگان‌ را بر شهادت‌ کریمانه‌ ترجیح‌ نخواهم‌ داد.»

ستم‌ پذیری‌ و تحمل‌ سلطة‌ باطل‌ و سکوت‌ در برابر تعدّی‌ و زیر بار منّت‌ دونان‌رفتن‌ و تسلیم‌ فرومایگان‌ شدن‌ و اطاعت‌ از کافران‌ و فاجران‌، همه‌ و همه‌ از ذلّت‌ نفس‌ وزبونی‌ و حقارت‌ روح‌ انسانی‌ سرچشمه‌ می‌گیرد. بیش‌ از همة‌ امامان‌، از امام‌ حسین‌ (ع) مطالبی‌ دربارة‌ مسئله‌ کرامت‌ و عزّت‌ نفس‌ نقل‌ شده‌ است‌. استاد شهید مطهری‌می‌فرماید: امام‌ حسین‌ (ع) مرگ‌ با عزت‌ را بهتر از زندگی‌ با ذلّت‌ می‌دانست‌. جملة‌ معروف‌امام‌ حسین‌ (ع) «هیهات‌ منّا الذلّة‌» عجیب‌ است‌ و از آن‌ جمله‌ هایی‌ است‌ که‌ تا دامنة‌قیامت‌ از آن‌ حرارت‌ و نور می‌تابد. حماسه‌ و کرامت‌ و عزت‌ و شرافت‌ نفس‌ می‌بارد.

پس‌ کسانی‌ که‌ دم‌ از روشن‌ فکری‌ و قرائت‌های‌ مختلف‌ از دین‌ می‌زنند و گاه‌گاهی‌ می‌گویند که‌ امام‌ حسین‌ فدای‌ گذشته‌ پدر و فدای‌ خشونت‌طلبی‌ خودش‌ شد، بایدبه‌ آنان‌ گفت‌، ای‌ تاریک‌ فکران‌ اهول‌، شما اسلام‌ شناس‌ نیستید که‌ هیچ‌، اصلاً اسلام‌ دردل‌ شما رسوخ‌ نکرده‌ و اصلاً امام‌ حسین‌ (ع) را هم‌ شمه‌ای‌ نمی‌شناسید و با این‌ افکارتاریک‌ به‌ امام‌ حسین‌ (ع) و اسلام‌ نزدیک‌ نمی‌شوید بلکه‌ درست‌ به‌ نقطة‌ مرکزی‌ اسلام‌آمریکایی‌ نزدیک‌ می‌شوید.

7) عاشورا و فرهنگ‌ شهادت‌

در دید عاشوراییان‌، حیات‌ در محدودة‌ تولد تا مرگ‌ خلاصه‌ نمی‌شود بلکه‌ امتدادوجودی‌ انسان‌ به‌ دامنة‌ قیامت‌ و ابدیّت‌ کشیده‌ می‌شود. با این‌ حساب‌، فرزانه‌ کسی‌ است‌که‌ به‌ سعادت‌ دنیا بیندیشد و نعمت‌ ابدی‌ را به‌ برخورداری‌ موقت‌ این‌ دنیا ترجیح‌ دهد. ازهمین‌ ره‌ گذر حمایت‌ و یاری‌ دین‌ و اطاعت‌ از ولی‌ خدا، زمینه‌ ساز سعادت‌ ابدی‌ است‌.شرافت‌ در حمایت‌ از حجّت‌ خداست‌، هرچند به‌ کشته‌ شدن‌ در این‌ راه‌ بینجامد.

حبیب‌ بن‌ مظاهر یکی‌ از صاحبان‌ این‌ دید و بصیرت‌ است‌. وقتی‌ در کربلا ازامام‌ (ع) اجازه‌ می‌گیرد که‌ به‌ میان‌ قبیلة‌ خود (بنی‌ اسد) برود، آنان‌ را به‌ نصرت‌ امام‌فراخواند و امام‌ (ع) اجازه‌ می‌دهد. شبانه‌ نزد آنان‌ رفته‌، می‌گوید: «من‌ بهترین‌ چیزی‌ که‌هرکس‌ آن‌ را برای‌ قوم‌ خویش‌ به‌ ارمغان‌ می‌آورد برای‌ شما هدیه‌ آورده‌ام‌، دعوتتان‌می‌کنم‌ به‌ نصرت‌ پسر دختر پیغمبرتان‌.» پس‌ ضمن‌ ترسیم‌ وضعیت‌ کربلا و در محاصره‌بودن‌ امام‌ (ع) به‌ آنان‌ می‌گوید: «در راه‌ نصرت‌ او از من‌ اطاعت‌ کنید تا به‌ شرافت‌ دنیا وآخرت‌ برسید. به‌ خدا سوگند هریک‌ از شما در راه‌ خدا در رکاب‌ پسر پیامبر شهید شوید. دردرجات‌ عالی‌ همراه‌ رسول‌ خدا (ص) خواهد بود.» این‌ دیدگاه‌ حبیب‌ نسبت‌ به‌ حیات‌ وشرافت‌، معنی‌ بخشیدن‌ به‌ زندگی‌ است‌. قرآن‌ کریم‌ از کسانی‌ که‌ با فداکاری‌، جان‌ خود رادر راه‌ خداوند فدا می‌کنند به‌ عنوان‌ وفاکنندگان‌ به‌ پیمان‌» و «صادق‌ بر سر عهد الهی‌» یادمی‌کند: ( من‌ المؤمنین‌ رجال‌ صدقوا ما عاهدوا اللّ""""ه‌ علیه‌ ) این‌ است‌ شرافتی‌ که‌شهیدان‌ از آن‌ برخوردارند و آگاه‌ دلان‌ عمری‌ برای‌ دست‌ یافتن‌ به‌ آن‌ لحظه‌شماری‌می‌کنند.

این‌ شمه‌ای‌ از فرهنگ‌ شهادت‌ در کربلا بود و حبیب‌ بن‌ مظاهر نمونه‌ای‌ از آن‌ بود.

لینک خبر
http://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/61308/1




نویسنده مدیر وب سایت شهدای دستگردقداده در پنج شنبه 94/7/23 | نظر
سامانه پیام کوتاه
وب سایت شهدای دستگردقداده
دامنه های سایت
صفحه اصلی سایت شهدای دستگرد صفحات ما درسایت تبیان صفحات ما درسایت راسخون صفحات مادرسایت معجون
اشتراک درخبرنامه
 
یاد شهدای دستگرد قداده بخیر
بایگانی وبگاه
پیوندهای وبگاه
صفحات اختصاصی
برچسب‌ها
دستگردقداده (18), شهدای دستگردقداده (8), امام خامنه ای (3), امام حسین (2), دستگرد قداده (2), هفته بسیج (2), شهدای دستگرد قداده (2), وبسایت شهدا (1), کربلا (1), بسیج (1), بهترینها (1), تاسوعا (1), جوانان انقلابی (1), دستگرد (1), (سایت شهدا) (1), 17شهریور (1), 22اسفند (1), ازدواج (1), ازدواج علی وفاطمه (1), شهید اکبرشعرباف (1), شورای عالی فضای مجازی (1), فاجعه منا (1), فرماندهان (1), فرماندهان سپاه (1), فرمایشات رهبر (1), قداده (1), مقام معظم رهبری (1), نمایشگاه کتاب دستگردقداده (1), دستگردقداده شهید حاج احمدکاظمی و شهید سیدحبیب حسینی دستگردقداده (1), دستگردقداده مقام معظم رهبری (1), دستگردقداده میزبان شهدای گمنام گشت (1), دستگردقداده میزبان شهید عبدالله جعفری (1), دستگردقداده وبسایت شهدا (1), دستگردقداده( (1), دستگردقداده(سایت شهدا) (1), دعای عرفه) (1), دفاع مقدس (1), دیدار مردم خمینی شهر با رهبر انقلاب (1), دیداررهبر (1), رمز و رازها (1), رمزپیروزی درمیدانها (1), رهبر (1), روزشهید (1), سخنان امام حسین در عاشورا (1), شهدا (1), شهدای آذرماه دستگرد (1), شهدای اردیبهشت ماه دستگردقداده (1), شهدای اسفندماه دستگردقداده (1),
محض ریا اعلام میشود که:
بازدید امروز :5
بازدید دیروز :30
کل بازدید :1359769
تعداد کل یادداشت ها : 159
103/2/11
11:43 ص
دیگر امکانات
جنگ دفاع مقدس
بهینه سازی : ثامن تم -